Pemasaran UKM

Tinjauan pemasaran Ukm
Apa itu Tinjauan pemasaran ukm
Proses mengumpul, menganalisa, dan menggunakan maklumat keadaan pasaran untuk memulakan,membangunkan dan mengembangkan perniagaan.
Permasalahan mendasar yang sering dihadapi pemilik usaha kecil adalah lemahnya penetrasi pasar dan kurang luasnya jangkauan wilayah pemasaran. Karena itu untuk memajukan usaha kecil yang memiliki daya saing yang kuat adalah dengan membangun strategi pemasaran yang baik dan tepat sasaran. Pemasaran merupakan upaya mengatur strategi dan cara agar konsumen mau mengeluarkan uang yang mereka miliki untuk menggunakan produk atau jasa yang dimiliki sebuah perusahaan, dalam hal ini usaha kecil dan menengah. Dengan strategi pemasaran yang baik posisi usaha kecil dan menengah menjadi kuat dan patut diperhitungkan dalam kegiatan ekonomi nasional yang akhirnya membawa keuntungan bagi usaha tersebut.
Strategi pemasaran berkaitan dengan bagaimana cara meyakinkan pembeli/pelanggan terhadap produk yang akan dijual. Untuk dapat meyakinkan pembeli si penjual harus memiliki keyakinan bahwa produk yang dijual memang patut dibeli. Karena itu perlu dipertimbangkan beberapa aspek dalam menentukan strategi pemasaran yang akan dijalankan.
Mendefinisikan tujuan pemasaran Usaha Kecil
Membangun tujuan pemasaran sebuah produk usaha kecil harus dimulai dari visi, misi dan tujuan perusahaan yang jelas dan akan diarahkan kemana. Visi , misi dan tujuan dimulai dari level top manajemen kemudian menurun ke level karyawan terendah.
Menganalisa tujuan pemasaran Usaha Kecil
Selanjutnya setelah memiliki visi, misi dan tujuan yang jelas, perlu dipertimbangkan beberapa faktor eksternal atau faktor lingkungan bisnis yang ditekuni. Pemetaan kondisi ini akan menghasilkan kekuatan dan kelemahan pesaing kita, sekaligus melihat aspek mana yang bisa dijadikan sebagai keunggulan bersaing. Kebijakan dan aturan pemerintah juga perlu menjadi pertimbangan dalam membangun strategi pemasaran. Faktor eksternal menjadi hal yang penting untuk dipertimbangkan dalam menentukan strategi pemasaran karena banyak hal diluar diri kita akan berpengaruh terhadap pemasaran yang dilakukan.
Memahami Pelanggan
Konsumen atau pelanggan adalah basis atau target dari produk kita, maka memahami konsumen atau pelanggan menjadi hal yang penting untuk dilakukan. Pemahaman tentang konsumen, nilai-nilai yang mereka anut, dan nilai tambah seperti apa yang diinginkan mereka akan sangat membantu perusahaan dalam mendisain produk dan jasa yang dibutuhkan. Untuk memahami pelanggan perlu dilakukan riset pemasaran. Riset pemasaran merupakan bagian dari strategi pemasaran yang dilakukan dengan cara survey atau wawancara dengan calon-calon konsumen mengenai apa harapan dan keinginan mereka tentang perusahaan, merupakan salah satu cara memahami pelanggan.
Objektif
• Utk menekankan kepentingan maklumat dlm membuat rancangan pemasaran
• Utk memberi pengetahuan tentang jenis-jenis makumat dan kaedah memperolehi maklumat tersebut
• Utk memberi pengetahuan tentang proses di dalam menjalankan tinjaun pemasaran

PERANAN & KEPENTINGAN MAKLUMAT
• Untuk merancang perniagaan (planning)
• Untuk membuat perbandingan (benchmarking)
• Untuk mengawal perniagaan (control)

PERANAN & KEPENTINGAN MAKLUMAT (UTK PERANCANGAN)
• Mengenal pasti pelanggan sasaran
• Merancang produk dan/atau perkhidmatan
• Merancang harga produk dan/ atau perkhidmatan
• Merancang pemilihan lokasi premis perniagaan
• Merancang program promosi atau pengiklanan
PERANAN & KEPENTINGAN MAKLUMAT (UTK PERBANDINGAN)
• Membuat perbandingan produk dan/atau perkhidmatan
• Membuat perbandingan harga
• Membuat perbandingan keberkesanan program promosi dan pengiklanan
• Membuat perbandingan lokasi dan pelanggan sasaran
PERANAN & KEPENTINGAN MAKLUMAT (UTK KAWALAN)
• Melihat prestasi perniagaan secara umum
• Melihat prestasi sesuatu produk atau perkhidmatan yg ditawarkan
• Mengawal harga produk yg ditawarkan
• Mengawal kos program promosi dan pengiklanan dan keberkesanan
• Menilai lokasi yg sedia ada dan yg berpotensi utk dibangunkan

JENIS-JENIS MAKLUMAT
Dua jenis maklumat yang utama:
• Sekunder (secondary)
• Prima (primary)
JENIS-JENIS MAKLUMAT SEKUNDER
• Suratkhabar; Berita Harian, NST, The Star
• Majalah; Tempatan & Antarabangsa
• Internet (pusat maklumat terbesar di dunia)
• Buku & Jurnal; Tempatan & Antarabangsa
• Maklumat kerajaan; KPUn, MARA, MEDEC, Jabatan Statistik& Perangkaan
• Persatuan & Agensi; MFA, MRA
JENIS-JENIS MAKLUMAT PRIMA
• Maklumat yg diperolehi secara terus melalui temuduga
• Maklumat yg diperolehi melalui soal selidik
• Maklumat yg diperolehi daripada pemerhatian
KAEDAH PENGUMPULAN MAKLUMAT
Tiga kaedah utama:
• Pemerhatian
• Temuduga
• Soal selidik

PROSES TINJAUAN PEMASARAN UKM
Kenal Pasti Isu/Masalah
Merancang pengumpulan maklumat
Mengumpul maklumat
Menganalisa maklumat
Mengenal pasti isu/masalah
• Apakah produk atau perkhidmatan yg patut ditawarkan sesuai dgn permintaan semasa
• Harga produk ditawarkan oleh pesaing-pesaing dan yg sesuai dgn kehendak pelanggan sasaran
• Siapakah pelanggan sasaran dan bagaimanakah cara utk menarik perhatian pelanggan sasaran
Merancang pengumpulan maklumat
• Jenis-jenis maklumat yg perlu dikutip
• Sekunder dan/atau prima
• Kaedah-kaedah pengumpulan maklumat yg patut digunakan
• Pemerhatian
• Temuduga
• Soal selidik
• Anggaran kos yg terlibat dalam proses pengumpulan maklumat
• Menggunakan maklumat yg diperolehi dengan effisien
Mengumpul maklumat (kaedah pemerhatian dan temuduga ringkas dan membuat catatan)
• Melawat kedai hiasan dalaman di pasaran dan membuat pemerhatian tentang produk, perkhidmatan, dan harga yg ditawarkan
• Bagaimana kedai yg sedia ada mempromosikan produk dan perkhidmatan yg mereka tawarkan
• Lokasi kedai yg sedia ada dan keadaan persekitarannya (strategik ataupun tidak)
• Menemuduga tuan punya atau pekerja kedai dan juga pelanggan yg mengunjungi kedai tersebut.
Menganalisa Maklumat
• Dari maklumat, jenis-jenis produk & perkhidmatan yg patut di tawarkan oleh kedai hiasan dalaman dapat diketahui
• Program-program promosi dan pengiklanan yg berkesan dapat diketahui
• Dapat mengenal pelanggan sasaran
• Mengenal pasti lokasi dan persekitaran sesuai dengan perniagaan
Menggunakan maklumat
• Menawarkan produk & perkhidmatan berdasarkan maklumat yg diperolehi dan mendapat permintaan pelanggan sasaran
• Menawarkan harga berdasarkan maklumat dan dalam lingkungan harga yg mampu dibayar oleh pelanggan sasaran
• Melaksanakan program promosi & pengiklanan berdasarkan maklumat dan kos yg effisien
• Memilih lokasi yg sesuai dgn pelanggan sasaran dan persekitaran

DAFTAR PUSTAKA

http://noneyoelie.blogspot.com/2010_11_01_archive.html
Google.eksistensi-ukm-ekonomi-mikro.html
Google. ukm.wordpress.com

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s